Thursday, January 03, 2013

Ασκήσεις για παιδιά 4 ετών

  
Μερικές από τις προκλήσεις στην εκμάθηση των κινήσεων για μικρά παιδια είναι:

1) Να συλλάβει ο μαθητής ξεκάθαρα την έννοια της κίνησης. Να καταλάβει δηλαδή που ξεκινά μια κίνηση και που τελειώνει. Τα παιδιά στην ηλικία των τεσσάρων έχουν την τάση να παίζουν μια σειρά από κινήσεις σαν να ήταν μία. Για παράδειγμα:

 Σε αυτή τη θέση (διάγραμμα 1) για να φάει το πιόνι, συχνά ένα παιδάκι θα πιάσει το πύργο και θα τον φέρει μέχρι το πιόνι σε μια κίνηση (διάγραμμα 2). 


2) Να καταλάβει την κίνηση του Ίππου.

Διασκεδαστικές Ασκήσεις για την εκμάθηση της έννοιας της κίνησης

Οι ασκήσεις αυτές απευθύνονται σε παιδάκια 4-5 ετών που ήδη έχουν μάθει τις κινήσεις.

1.1 Σε αυτή την άσκηση ξεκινάμε από τα πιο εύκολα κομμάτια για να μην αποθαρρύνουμε το μαθητή με κάποια πολύ εύκολα παραδείγματα. Για ευκολία το παιδάκι έχει τα άσπρα και πρέπει να φάει με το κομμάτι του το μαύρο στόχο.

Οι κανόνες του παιχνιδιού είναι:
1) Ο δάσκαλος δίνει το πρόσταγμα για τη πρώτη κίνηση λέγοντας "ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΣΗ" ή "ΈΝΑ"
2) Το παιδάκι τότε πιάνει το κομμάτι του και κάνει μια κίνηση. Όταν ολοκληρώσει βάζει το χέρι κάτω από το τραπέζι (αργότερα απλά επιτρέπουμε να το βγάζει από το χώρο της σκακιέρας).

Με τον ίδιο τρόπο ο δάσκαλος συνεχίζει τα προστάγματα "ΔΥΟ" αφήνοντας χρόνο στο μαθητή να επιστρέφει το χέρι πίσω και έτσι να καταλαβαίνει το τέλος της κίνησης. "ΤΡΙΑ" κτλπ.

Όταν το παιδάκι το καταλάβει, θα αρχίσει να κάνει πιο γρήγορα τις κινήσεις και να σέβεται ταυτόχρονα το κανόνα ότι χέρι πρέπει να επιστρέφει πίσω.

Είναι πολύ σημαντικό αυτά τα εύκολα αρχικά στάδια να γίνουν πολύ αργά, απλά, ξεκάθαρα και κατανοητά, χωρίς βιασύνη και επιπολαιότητα.

Μόλις αποκτήσει ευχέρεια ο μαθητής και σε αυτό, ο δάσκαλος αυξάνει το ρυθμό των προσταγμάτων και το παιδάκι απλά αφήνει το κομμάτι από το χέρι για 1-2 δεπτερόλεπτα. Σε αυτό το σημείο είναι εύκολο να μετράμε πόσες κινήσεις χρειάζεται το κομμάτι για να φάει το στόχο του. Στη παρακάτω θέση συνήθως δεν υπάρχει δυσκολία να βρει τις 2 κινήσεις ο μαθητής.




Όταν φάει το πιόνι, ρωτάμε: Σε πόσες κινήσεις το έφαγες? Και το παιδάκι θα απαντήσει: "2". Αυτή η ερώτηση μπορεί να φαίνεται απλοϊκή, θα αποδειχτεί πολύ σπουδαία όμως αργότερα όταν θα δυσκολέψουμε τις θέσεις και θα θέλουμε ο μαθητής να βρει το πιο σύντομο δρόμο, με τις λιγότερες κινήσεις για να φάει το πιονάκι.

Ακόμα μερικές θέσεις για εξάσκηση:


Ακόμα δεν βάζουμε τον ίππο στο παιχνίδι.

1.2 Η εξέλιξη της άσκησης γίνεται βάζοντας εμπόδια στο δρόμο των κομματιών, ορατά (άλλα κομμάτια) ή αόρατα (τετράγωνα που δεν πατάει ο βασιλιάς). Εδώ ο μαθητής θα αρχίσει να σκέφτεται περισσότερο χρόνο μέχρι να καταλάβει τη λογική του προβλήματος.


1.3α Τώρα ασχολούμαστε με τον Ίππο. Μερικά παραδείγματα:





Αν ο μαθητής έχει δυσκολία πρέπει να κάνει πολλές τέτοιες ασκήσεις. Ειδικά τα παιδιά 4 ετών. Ένας τρόπος να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν τη κίνηση είναι να επιτρέπουμε να χρησιμοποιούν έναν "χάρτη" όταν κινούν τον ίππο.

ΧΑΡΤΗΣ ΙΠΠΟΥ


Ο χάρτης είναι ένα κομμάτι χαρτόνι κομμένο στο μέγεθος των τετραγώνων της σκακιέρας. Ο μαθητής μπορεί να το βάζει κάτω από τον Ίππο, να τον περιστρέφει όπως θέλει ή να τον γυρίζει ανάποδα, για να βρει τα τετράγωνα που μπορεί να πάει ο Ίππος. Για έξτρα βοήθεια ζωγραφίζουμε τον Ιππο στο ένα ακριανό τετράγωνο, και τα γράμματα Α-Β-Γ στα υπόλοιπα. Αυτός ο τρόπος όμως περιορίζει τις κινήσεις και θα πρέπει να φτιάξουμε πολλούς χάρτες για όλους τους πιθανούς τρόπους.





1.3β Σε αυτό το στάδιο φτιάχνουμε ασκήσεις για τον Ίππο με περισσότερα κομμάτια μέσα στη σκακιέρα:






No comments: