Tuesday, January 15, 2013

Διασυλλογικό Πρωτάθλημα Δυτικής Ελλάδος


Μεγάλες και μικρές μάχες στις σκακιέρες της δυτικής Ελλάδας ξεκίνησαν το προηγούμενο σαββατοκύριακο και θα ολοκληρωθούν το επόμενο! Οι τρεις πρώτοι γύροι ολοκληρώθηκαν με  την ομάδα μας (ΣΠΖ Κέρκυρας) να πλέει αήττητή προς τους τελικούς γύρους. Όμως και η ομάδα των Ιωαννίνων πλέει αήττητη!

Τα αποτελέσματα της Κέρκυρας μέχρι στιγμής ήταν:
1ος γύρος: Κέρκυρα – Θινάλιος 7½ - 2½
2ος γύρος: Κέρκυρα – Πρέβεζα 10-0
3ος γύρος: Θεσπρωτία – Κέρκυρα 1-9

Εδώ μπορείτε να δείτε τα αποτελέσματα όλων των ομάδων και φωτογραφίες: http://kesaris.blogspot.gr/2013/01/2013.html#more

Ίσως η πιο ενδιαφέρουσα παρτίδα που έπαιξα ήταν με το Θινάλιο, ο οποίος ήταν ο μόνος σύλλογος που είχε ενήλικη αντίπαλο στη γυναικεία σκακιέρα. Όμως και τα κορίτσια των άλλων ομάδων με εντυπωσίασαν για την ηλικία τους.

Στο πρώτο γύρο ήμουν πολύ ευχαριστημένη από το άνοιγμα, το οποίο πέρασε από τουλάχιστον 5 διαφορετικά είδη μέχρι να καταλήξει. Στο μέσο έκανα κάποια λάθη και «ένιωθα» το -0.50. Τελικά όμως προς το τέλος η αντίπαλος έκανε και αυτή κάποια λάθη που πρόλαβα να εκμεταλλευτώ και να νικήσω. 

Η χαρά μου ήταν μεγάλη για αυτή τη νίκη, όμως μου κόπηκε απότομα όταν είδα τη παρτίδα με το Rybka. Τα λάθη και από τις δυο μεριές ήταν μεγάλα και η «μεγάλη μου επίθεση» είχε μια πολύ απλή και ψύχραιμη απάντηση που κέρδιζε το παιχνίδι. Τελικά, πέρα από τις ικανότητες και την εμπειρία, η ατάραχη συγκέντρωση και η ψυχραιμία είναι καταλυτικά στο σκάκι.

Η παρτίδα του πρώτου γύρου:





Η δεύτερη αντίπαλος ήταν ένα μικρό γλυκό κοριτσάκι το οποίο όμως μου έπαιξε σικελική και με έστειλε! Βέβαια η απειρία της βγήκε στην 9η κίνηση, όμως σε λίγα χρόνια θα είναι πολύ έμπειρη!

Η παρτίδα του δεύτερου γύρου:




Η τρίτη αντίπαλος ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και με προβλημάτισε ιδιαίτερα. Δεν έχω σκεφτεί ξανά μισή ώρα για μια κίνηση όμως δεν ήθελα να αναλύσω μετά τη παρτίδα με τον υπολογιστή και να δω τόσο χοντρά λάθη πάλι. Έτσι σκεφτόμουν πολύ σε μια πολύπλοκη θέση με πολλά κοψίματα και βαριάντες. Τελικά όμως έγινε το λάθος από την αντίπαλο και κέρδισα με ευκολία από το μέσο και μετά. Ευτυχώς η ανάλυση ήταν πιο ευγενική αυτή τη φορά.

Η παρτίδα του τρίτου γύρου:



~ ~ ~
PGN για αρχειακούς λόγους (μερικές φορές διαγράφονται οι εξωτερικές παρτίδες από τους σέρβερ)

[Event "Diasylogiko Dytikis Ellados"]
[Site "Acharavi"]
[Date "2013.01.12"]
[Round "1"]
[White "Anemogianni Vaso"]
[Black "Kontini Angelina"]
[Result "0-1"]
[WhiteElo "1570"]
[BlackElo "1005"]
[ECO "A17"]
[TimeControl "5400"]

1. c4 Nf6 2. Nc3 e6 3. Nf3 Bb4 4. d3 Bxc3+ 5. bxc3 c5 6. g3 Nc6 7. Bg2 O-O 8.
O-O h6 9. Bf4 d6 10. d4 Nh5 11. Qd2 Na5 12. Bxh6 Nxc4 13. Qc1 Qf6 14. Bg5 Qg6
15. Nh4 Qh7 16. Rb1 e5 17. Bd5 Nb6 18. dxc5 Nxd5 19. c4 Nc7 20. cxd6 Ne6 21.
Be7 Re8 22. c5 Nf6 23. Rd1 g5 24. Bxf6 gxh4 25. Bxh4 Nd4 26. Kg2 Qe4+ 0-1



[Event "Diasyllogiko Dytikis Elladas"]
[Site "Igoumenitsa"]
[Date "2013.01.13"]
[Round "2"]
[White "Kontini Angelina"]
[Black "Keusikoglou Petroula"]
[Result "1-0"]
[WhiteElo "1005"]
[BlackElo "1010"]
[ECO "B40"]
[TimeControl "0"]

1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 Nc6 4. d5 Nb4 5. a3 Qa5 6. Bd2 Nf6 7. Nc3 Na6 8. e5
Nh5 9. g4 g6 10. gxh5 Bg7 11. h6 Bf8 12. Ng5 Bxh6 13. Nce4 O-O 14. Bxa5 b6
15. Nf6+ Kh8 16. Bd2 Bb7 17. Rg1 exd5 18. Ngxh7 Rfc8 19. Bxh6 c4 20. Qg4 Bc6
21. Ng5 Rf8 22. Bxf8 Rxf8 23. Qh4+ Kg7 24. Qh7# 1-0


[Event "Diasyllogiko Dytikis Ellados"]
[Site "Igoumenitsa"]
[Date "2013.01.13"]
[Round "3"]
[White "Katerina Dimitriou"]
[Black "Angelina Kontini"]
[Result "0-1"]
[WhiteElo "0"]
[BlackElo "0"]
[ECO "C00"]
[TimeControl "0"]

1. e4 e6 2. d4 d5 3. Bd3 Nf6 4. e5 Nfd7 5. Nf3 c5 6. c3 Be7 7. O-O f6 8. Be3
c4 9. Bc2 Nc6 10. Ba4 O-O 11. b3 cxb3 12. Bxb3 fxe5 13. c4 dxc4 14. Bxc4 Rf6
15. dxe5 Ndxe5 16. Qxd8+ Bxd8 17. Ng5 Nxc4 18. Nc3 Nxe3 19. fxe3 Rxf1+ 20.
Rxf1 Bxg5 21. e4 Bd7 22. g3 Rf8 23. Rd1 Be3+ 24. Kg2 Rf2+ 25. Kh3 Rd2 26. Re1
e5+ 27. Kh4 Rxh2# 0-1

Sunday, January 06, 2013

Πως μπορεί κανείς να βελτιωθεί στο σκάκι;



Κάποιοι άνθρωποι έχουν από τη φύση τους μια έμφυτη κατανόηση του σκακιού, ή αλλιώς ταλέντο. Για όλους τους υπόλοιπους όμως, και όταν δεν υπάρχει η σωστή καθοδήγηση, αυτό το ερώτημα μπορεί να απασχολεί κάποιον για χρόνια, χωρίς ικανοποιητική απάντηση. 

Για πολλά χρόνια προσπαθούσα μάταια να βελτιωθώ στο σκάκι, σπαταλώντας πολλές ώρες, οι οποίες ήταν ουσιαστικά χαμένες. Πως μπορεί κανείς να βελτιωθεί στο σκάκι; Η πιο συχνή απάντηση που άκουγα ήταν «Παίζε πολλές παρτίδες. Παίζε στο ίντερνετ.» Όταν σπούδαζα, αφιέρωνα όλες μου τις διακοπές σε πολύωρες «προπονήσεις» (κατά την τότε γνώμη μου) στο ίντερνετ. Τότε έπαιζα στο yahoo chess, αποθήκευα τις παρτίδες και προσπαθούσα να τις αναλύσω. Παρ’ όλ’ αυτά όμως η βαθμολογία μου δεν ανέβαινε ποτέ πάνω από 1300 ΕΛΟ. Ακόμα και ένα χρόνο μετά δεν είχα βελτιωθεί καθόλου.



Η πρώτη βελτίωση ήρθε όταν έπαιξα μερικές επίσημες παρτίδες. Και πάλι όμως δεν ήταν καμιά δραματική βελτίωση.

Για ένα διάστημα βρέθηκα σε μια σκακιστική παρέα και άρχισα να παίζω καθημερινά παρτίδες για 3-4 ώρες. Μετά στο σπίτι διάβαζα μέχρι και 4 ώρες την ημέρα από βιβλία σκακιού. Και αυτό έγινε για περίπου ένα χρόνο. Για ένα χρόνο αφιέρωνα τόσες ώρες καθημερινά στο σκάκι και δεν βελτιώθηκα … Κ Α Θ Ο Λ Ο Υ.

Η δεύτερη πολύ μικρή βελτίωση ήρθε όταν έπαιξα μερικές επίσημες παρτίδες ακόμη.

Σε αυτό το σημείο απογοητεύτηκα, σταμάτησα να ασχολούμαι και απλά έπαιζα όταν τύχαινε, τελείως περιστασιακά.

Τελικά όμως αυτό που μου έλειπε ήταν η σωστή μέθοδος και η καθοδήγηση στη μελέτη. Ενώ τώρα πιστεύω πολύ ότι το να παίζει κανείς παρτίδες βοηθάει, αν δεν μπορεί κανείς να μάθει από τα λάθη του, απλά θα τα επαναλαμβάνει για πάντα. Και πως μπορεί κανείς να αναγνωρίσει τα λάθη του στις παρτίδες; Σίγουρα αν μπορούσε να τα αναγνωρίσει, δεν θα τα έκανε καθόλου από την αρχή! Το να κοιτάει κανείς τις παρτίδες του μόνος του, όσες ώρες και να τις κοιτάξει, δεν πρόκειται να «εφεύρει το τροχό ξανά». Εφόσον οι στρατηγικές του σκακιού έχουν ήδη εφευρεθεί και αναλυθεί, είναι χάσιμο χρόνου να προσπαθούμε μόνοι μας να τις ξανα-εφεύρουμε!

Το πρώτο βήμα για μένα ήταν να διαβάσω από τα σωστά βιβλία, με τη κατάλληλη ευκολία-δυσκολία όλη τη θεωρία του σκακιού από την αρχή. Και αυτό έγινε όταν άρχισα να διδάσκω σε μικρά παιδιά. Αρχικά μου σύστησαν τα βιβλία του ανοιχτού Πανεπιστημίου της Ισπανίας, τα οποία είναι πραγματικά καταπληκτικά. Ειδικά τα είδη τακτικών συνδυασμών μου ήταν άγνωστα όπως και ο τρόπος να τα αναζητώ στη σκακιέρα. Τα προβλήματα όμως καθοδηγούν τον αναγνώστη από τα πολύ εύκολα στάδια στα πιο δύσκολα χωρίς να το καταλαβαίνει. Η ικανότητα επίλυσης ματ σε 1, σε 2 κλπ πάλι ξεκινώντας από τα αρχάρια στάδια ήταν καταλυτικής σημασίας. Γιατί αν δεν ξέρουμε να κάνουμε ματ, πως περιμένουμε να κερδίσουμε μια παρτίδα;

Η δεύτερη φάση βελτίωσης ήρθε όταν ασχολήθηκα με τα βιβλία της Ολλανδικής σχολής σκακιού. Ύλη απλή, για παιδιά, που όμως έχει αφάνταστα οφέλη. Πολλές έννοιες που θεωρούμε αυτονόητες αναλύονται με μεγάλη λεπτομέρεια. Η ευκολία στη πλήρη κατανόηση των εννοιών, φέρνει και την ευκολία στην εφαρμογή τους. Ή όπως λέει ο Νίμζοβιτς ξεκάθαρα:

"Η διεξοδική μελέτη των στοιχείων είναι ο μισός δρόμο προς την μαεστρία (τη κατάκτηση του παιχνιδιού). "

Παράλληλα με αυτά τα βιβλία, βρέθηκαν στα χέρια μου τα βιβλία του ΙΜ Τζέρεμυ Σίλμαν (IM Jeremy Silman). Χωρίς υπερβολή, τα βιβλία του είναι ότι καλύτερο έχω διαβάσει ποτέ για το σκάκι. Είναι ιδανικά για ερασιτέχνες που προσπαθούν να βελτιωθούν, ευκολοδιάβαστα, διασκεδαστικά, χωρίς λεπτομέρειες που ποτέ δεν θα χρειαστεί ο αναγνώστης ή που σε αυτό το επίπεδο δεν μπορεί έτσι και αλλιώς να αποστηθίσει.

Το μεγαλύτερο λάθος που έκανα παλιότερα ήταν η προσπάθεια να αποστηθίζω από βιβλία ανοιγμάτων, ή να διαβάσω βιβλία τα οποία έκανα 3 ώρες να καταλάβω μια σελίδα. Δυστυχώς ή ευτυχώς, τα βιβλία είναι η μοναδική πηγή γνώσης όταν δεν υπάρχει προπονητής και είναι καίριο να βρει κάποιος τα κατάλληλα, που θα του δώσουν χαρά, κίνητρο και δεν θα τον αποθαρρύνουν. Τα βιβλία του Σίλμαν κάνουν ακριβώς αυτό!

Όταν λοιπόν υπάρχει μια γερή θεωρητική βάση, τότε τα προβλήματα και οι παρτίδες μπορούν να γίνουν μέρος της καθημερινής προπόνησης. Και με μια ακόμη μαγική βοήθεια να αποτελέσουν σημείο βελτίωσης.

Το τελευταίο σκακιστικό «εύρηκα» που είχα ήταν όταν τελικά αποφάσισα να αποδεχτώ την ύπαρξη των μηχανών σκακιού και να αρχίσω να αναλύω τις παρτίδες μου με αυτές. Προς μεγάλη μου έκπληξη, για πρώτη φορά μπορούσα να καταλάβω τα περισσότερα από τα λάθη μου (γιατί ορισμένα ακόμα και από τη μηχανή δεν τα καταλαβαίνω). Πιστεύω ότι είναι πιο επικοδομητικές οι λίγες παρτίδες αλλά με αναλύση μετά με υπολογιστη, παρά οι πολλές χωρίς ανάλυση. 

Έτσι λοιπόν από το 1300 ΕΛΟ έφτασα στο 1600 ΕΛΟ στο ίντερνετ. Με λιγότερο κόπο και σε λιγότερο χρόνο! Ελπίζω ότι για τις επόμενες 300 μονάδες, δεν θα χρειαστώ 8 χρόνια να βρω τον τρόπο! Για αυτό ευπρόσδεκτα είναι σχόλια με προτάσεις και απαντήσεις στο ερώτημα «Πως μπορεί κανείς να βελτιωθεί στο σκάκι;».

Friday, January 04, 2013

Ιστοσελίδα σκακιστικών αποφθεγμάτων

Ανακάλυψα μια ιστοσελίδα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα που περιέχει αποφθέγματα μεγάλων σκακιστών στα αγγλικά! Οι δημιουργοί πρέπει να είναι πανευτυχείς γιατί δεν υπήρχε μέχρι στιγμής μια ιστοσελίδα με αυτό το θέμα (ή τουλάχιστον δεν είχε πέσει στην αντίληψη μου). Ο σχεδιασμός είναι επίσης πολύ κομψός και η αναζήτηση με βάση το παίκτη πολύ εύκολη.

Μερικά αποφθέγματα μεταφρασμένα στα ελληνικά:


"Το να βρεις το σωστό σχέδιο είναι τόσο δύσκολο όσο να το δικαιολογήσεις." Λάσκερ

"Γνώρισα πολλούς σκακιστές, αλλά ανάμεσα τους υπήρχε μόνο μια ιδιοφυία, ο Καπαμπλάνκα!" Λάσκερ

"Βασιλιάς του σκακιού" (αυτό που ψυθίρισε στη γυναίκα του πριν πεθάνει) Λάσκερ


"Το να παίζεις για την ισοπαλία με τα λευκά, είναι σε ένα βαθμό εγκληματικό για το σκάκι ". Ταλ

"Είχα το όνειρο του κάθε σκακιστή: να παίξω ένα ματς με τον Παγκόσμιο Πρωταθλητή. Αλλά εδώ είναι το παράδοξο: όσο πιο κοντά έρχεσαι στη πραγματοποίηση αυτού του στόχου, τόσο λιγότερο το σκέφτεσαι." Ταλ


"Ναι έπαιξα ένα παιχνίδι μπλιτς μια φορά. Ήταν το 1929 σε ένα τρένο". Μποτβίνικ

"Το μέλλον του σκακιού βρίσκεται στα χέρια αυτού του νεαρού." (για τον Κασπάροβ ετών 11) Μποτβίνικ

"Η αποστήθιση βαριάντων μπορεί να αποδειχθεί πιο καταστροφική από το να αγωνιστείς σε ένα τουρνουά χωρίς να έχεις ανοίξει βιβλίο." Μποτβίνικ


"Η αγαπημένη μου στρατηγική είναι να παίζω και στις δύο πτέρυγες τις σκακιέρας." Αλιέχιν

"Το σκάκι είναι ένα θέμα ματαιοδοξίας." Αλιέχιν





Επισκεφτείτε την σελίδα http://www.chessquotes.com/

Thursday, January 03, 2013

Ασκήσεις για παιδιά 4 ετών

  
Μερικές από τις προκλήσεις στην εκμάθηση των κινήσεων για μικρά παιδια είναι:

1) Να συλλάβει ο μαθητής ξεκάθαρα την έννοια της κίνησης. Να καταλάβει δηλαδή που ξεκινά μια κίνηση και που τελειώνει. Τα παιδιά στην ηλικία των τεσσάρων έχουν την τάση να παίζουν μια σειρά από κινήσεις σαν να ήταν μία. Για παράδειγμα:

 Σε αυτή τη θέση (διάγραμμα 1) για να φάει το πιόνι, συχνά ένα παιδάκι θα πιάσει το πύργο και θα τον φέρει μέχρι το πιόνι σε μια κίνηση (διάγραμμα 2). 


2) Να καταλάβει την κίνηση του Ίππου.

Διασκεδαστικές Ασκήσεις για την εκμάθηση της έννοιας της κίνησης

Οι ασκήσεις αυτές απευθύνονται σε παιδάκια 4-5 ετών που ήδη έχουν μάθει τις κινήσεις.

1.1 Σε αυτή την άσκηση ξεκινάμε από τα πιο εύκολα κομμάτια για να μην αποθαρρύνουμε το μαθητή με κάποια πολύ εύκολα παραδείγματα. Για ευκολία το παιδάκι έχει τα άσπρα και πρέπει να φάει με το κομμάτι του το μαύρο στόχο.

Οι κανόνες του παιχνιδιού είναι:
1) Ο δάσκαλος δίνει το πρόσταγμα για τη πρώτη κίνηση λέγοντας "ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΣΗ" ή "ΈΝΑ"
2) Το παιδάκι τότε πιάνει το κομμάτι του και κάνει μια κίνηση. Όταν ολοκληρώσει βάζει το χέρι κάτω από το τραπέζι (αργότερα απλά επιτρέπουμε να το βγάζει από το χώρο της σκακιέρας).

Με τον ίδιο τρόπο ο δάσκαλος συνεχίζει τα προστάγματα "ΔΥΟ" αφήνοντας χρόνο στο μαθητή να επιστρέφει το χέρι πίσω και έτσι να καταλαβαίνει το τέλος της κίνησης. "ΤΡΙΑ" κτλπ.

Όταν το παιδάκι το καταλάβει, θα αρχίσει να κάνει πιο γρήγορα τις κινήσεις και να σέβεται ταυτόχρονα το κανόνα ότι χέρι πρέπει να επιστρέφει πίσω.

Είναι πολύ σημαντικό αυτά τα εύκολα αρχικά στάδια να γίνουν πολύ αργά, απλά, ξεκάθαρα και κατανοητά, χωρίς βιασύνη και επιπολαιότητα.

Μόλις αποκτήσει ευχέρεια ο μαθητής και σε αυτό, ο δάσκαλος αυξάνει το ρυθμό των προσταγμάτων και το παιδάκι απλά αφήνει το κομμάτι από το χέρι για 1-2 δεπτερόλεπτα. Σε αυτό το σημείο είναι εύκολο να μετράμε πόσες κινήσεις χρειάζεται το κομμάτι για να φάει το στόχο του. Στη παρακάτω θέση συνήθως δεν υπάρχει δυσκολία να βρει τις 2 κινήσεις ο μαθητής.




Όταν φάει το πιόνι, ρωτάμε: Σε πόσες κινήσεις το έφαγες? Και το παιδάκι θα απαντήσει: "2". Αυτή η ερώτηση μπορεί να φαίνεται απλοϊκή, θα αποδειχτεί πολύ σπουδαία όμως αργότερα όταν θα δυσκολέψουμε τις θέσεις και θα θέλουμε ο μαθητής να βρει το πιο σύντομο δρόμο, με τις λιγότερες κινήσεις για να φάει το πιονάκι.

Ακόμα μερικές θέσεις για εξάσκηση:


Ακόμα δεν βάζουμε τον ίππο στο παιχνίδι.

1.2 Η εξέλιξη της άσκησης γίνεται βάζοντας εμπόδια στο δρόμο των κομματιών, ορατά (άλλα κομμάτια) ή αόρατα (τετράγωνα που δεν πατάει ο βασιλιάς). Εδώ ο μαθητής θα αρχίσει να σκέφτεται περισσότερο χρόνο μέχρι να καταλάβει τη λογική του προβλήματος.


1.3α Τώρα ασχολούμαστε με τον Ίππο. Μερικά παραδείγματα:





Αν ο μαθητής έχει δυσκολία πρέπει να κάνει πολλές τέτοιες ασκήσεις. Ειδικά τα παιδιά 4 ετών. Ένας τρόπος να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν τη κίνηση είναι να επιτρέπουμε να χρησιμοποιούν έναν "χάρτη" όταν κινούν τον ίππο.

ΧΑΡΤΗΣ ΙΠΠΟΥ


Ο χάρτης είναι ένα κομμάτι χαρτόνι κομμένο στο μέγεθος των τετραγώνων της σκακιέρας. Ο μαθητής μπορεί να το βάζει κάτω από τον Ίππο, να τον περιστρέφει όπως θέλει ή να τον γυρίζει ανάποδα, για να βρει τα τετράγωνα που μπορεί να πάει ο Ίππος. Για έξτρα βοήθεια ζωγραφίζουμε τον Ιππο στο ένα ακριανό τετράγωνο, και τα γράμματα Α-Β-Γ στα υπόλοιπα. Αυτός ο τρόπος όμως περιορίζει τις κινήσεις και θα πρέπει να φτιάξουμε πολλούς χάρτες για όλους τους πιθανούς τρόπους.





1.3β Σε αυτό το στάδιο φτιάχνουμε ασκήσεις για τον Ίππο με περισσότερα κομμάτια μέσα στη σκακιέρα:






Γκαμπί του Ιστολογίου

3 Ιανουαρίου χαράματα, σκάκι και φαντάσματα... Ακόμα δεν έχω συνέλθει από τον κατά τα άλλα ευχάριστο θόρυβο των εορτών και με έχει πιάσει μια μανία τακτοποίησης και καθαρισμού. Η αλλαγή του χρόνου έφερε μιαν ανεξήγητη αισιοδοξία και πεποίθεση ότι εμείς αρκούμε για να κάνουμε τη διαφορά στη μικρή ζωή μας και ίσως στη ζωή των αθρώπων γύρω μας, που πυροδότησε αυτή την εκρηκτική μανία του ξε-καθαρίσματος...

Ξεκαθαρίζοντας λοιπόν τα παλιά, διέγραψα τούτο το μπλογκ!! Με την ελπίδα να δώσει τόπο σε κάτι νέο και ωραιότερο. Πιο τρέχον και αντιπροσωπευτικό για μένα.

Βέβαια ομολογώ ότι κράτησα ένα μπακ-απ. Μερικές από τις αναρτήσεις ήταν πολύ όμορφες και μου θύμιζαν τον ενθουσιασμό μου όταν ξεκίνησα να ασχολούμαι με το σκάκι. Ο ρομαντισμός του ερασιτέχνη μπορεί να κάνει ακόμα και έναν επαγγελματία να δει με μεγαλύτερο σεβασμό και θαυμασμό αυτό που κάνει.

Τα τελευταία χρόνια ασχολήθηκα και ασχολούμαι με τη διδασκαλία σκακιού για πολύ μικρά παιδιά. Είχα τη τύχη πολλά από αυτά να με εμπνεύσουν και να με μάθουν πολλά πράγματα. Κάποιες από αυτές τις εμπειρίες, τις δυσκολίες και τα αποτελέσματα θα αποπειραθώ να περιγράψω στο νέο ιστολόγιο. Ίσως κάποιοι να τα βρουν ενδιαφέροντα, ή να μου συστίσουν πιο αποτελεσματικές μεθόδους μετάδοσης του σκακιστικού πνεύματος. Παραμένω βέβαια μια αθεράπευτη μαζέτας και όσο περνάνε τα χρόνια δεν νομίζω να παίξω ποτέ αγωνιστικά. Όμως το ενδιαφέρον μου για τη θεωριτική πλευρά του σκακιού ακόμη με συναρπάζει και είναι ίσως το δικό μου σκακιστικό κάλεσμα.

Καλή Χρονιά